Project Atman
ZIJNSPLEK VOOR KINDEREN EN JONGEREN
Sophie van Riel
Mama van twee prachtige kinderen en sinds 2001 actief in het basisonderwijs. Eerst als klasjuf om in 2015 mijn hart verder te volgen in het begeleiden van gevoelige kinderen en hun ouder(s). Na het volgen van verschillende inspirerende opleidingen*, ben ik in 2018 mijn eigen kinderen-en oudercoach Praktijk Papillon gestart. Waarin ik met veel liefde een stukje pad mee bewandelde om hen als ouder en kind écht te zien & te horen zodat ze de veiligheid ervaarde om te groeien en om zo op hun eigen tempo weer verder te kunnen. De laatste drie jaar ben ik als *Glunderjuf* terug actief in het onderwijs waar ik opnieuw samen met leerkrachten, ouders en leerlingen ga kijken wat er goed gaat en wat er anders kan, zodat ieder met passende handvatten, inzichten en rust weer verder kan. Met dit project zet ik samen met Tinne een stap verder op mijn eigen pad. Zo creëren we ook voor jullie een *zijns*plekje.*kinderyoga– Talentgedreven werken met kinderen – Blij met mij! trainer – Kindercoach opleiding – systemisch werk door de talentenbril – NLP practitioner – Post graduaat client centered speltherapie @ de Thomas Moore Hogeschool – & de training tot kindertolk
Tinne Anthonissen
Ik begon na mijn opleiding speltherapie aan de Hogeschool van Utrecht in 2006 te werken met kinderen en hun gezinnen bij VAGGA, centrum voor geestelijke gezondheidszorg. Sinds januari 2014 ben werkzaam als speltherapeut in een privé-praktijk in Mortsel. De overstap werd gemaakt om wat meer tijd met mijn eigen kinderen te kunnen doorbrengen en te ondersteunen in hun noden. Naast speltherapie heb ik ook ervaring in het werken met therapeutische groepen en het geven van opvoedingsondersteuning.In 2009 werkte ik mee aan de opstart van de opleiding cliënt centered spelcounseling op Thomas More. Ik ben hier docent en supervisor. Op deze manier hoop ik om goede spelcounselors af te leveren aan het werkveld en het werken met spel meer bekendheid te geven in Vlaanderen. In 2017 volgde ik een basisopleiding tot kinderyogadocent, die ik systematisch bleef uitbreiden. Ik gaf ook enkele jaren kinderyoga op een lagere school in de buurt. Zelf beoefen ik ook graag yoga. Yoga betekent ‘verbinden’ en in mijn lessen ga ik met de kinderen op zoek naar het ervaren van de verbinding van het lichamelijke, het mentale en het spirituele. In mijn werk met kinderen leg ik graag de focus op de kracht van het kind en de talenten die het zelf bezit en kan aanboren.
Onze tandem
In 2018 bundelden wij onze krachten. We startten met ‘op kamp met Atman’ vanuit een nood van onze eigen kinderen. Tijdens de jaarlijkse kampen gaan we aan de slag met kinderyoga, werken vanuit verhalen, doen spelletjes, dromen lekker weg, knutselen naar hartelust en gaan we samen op zoek naar rust. We bieden de kinderen activiteiten aan die inzetten op het ontdekken van hun talenten en wisselen dit af met rust en ontspanning. We zetten in op het gewoon mogen aanwezig ‘zijn'. Onze samenwerking is een tandem. We vullen en voelen elkaar op een fijne manier aan.